annabokmal.blogg.se

Boktips & bokrecensioner

Viljans makt av Mats Uddin

Kategori:


(null)


Viljans makt
är Mats Uddins skönlitterära debut, det är även första boken i en serie om maktens korridorer då och nu. 

En historisk spänningsroman som utspelar sig under två tidsepoker. 1906 träffar vi Kung Oscar II:s riksmarskalk Carl von der Burg som kallats till en källarvåning som konungen hyrt i smyg. Där får Carl ett uppdrag som kommer att skaka om Sveriges historia. 

2004 utses Caroline Silfersparre till ny arbetsmarknadsminister, efter att hennes företrädare hastigt avlidit. Caroline hittar ett hundra år gammalt brev, undertecknat av Carl von der Burg. Här korsas deras öden, och Caroline dras in i en härva av politiskt maktspel och mord. 

Historiska romaner hör inte till den kategori av böcker som jag vanligtvis läser, så det var överraskande hur mycket jag uppskattade genren. Jag kommer på mig själv med att googla gamla kungar och händelser, i jakten på att försöka utröna vad som är fakta och vad som är en produkt av författarens fantasi. En spännande roman som väcker nyfikenheten till vår historia till liv, likväl som intresse för samtidens politiska maktspel. 

Jag rekommenderar Viljans makt till dig som gillar en riktigt väluppbygd bladvändare. Ser med förväntan fram emot nästa bok i serien! 

Betyg: 👍👍👍👍+ /5
Författare: Mats Uddin
Titel: Viljans makt
Förlag: Hoi förlag
Utgiven: 2018
Utläst: oktober 2018





Kommentera inlägget här: